Försommarmagi på Stor-Mittåkläppen: Snölegor, skir grönska och sommarens första glaciär

Det är äntligen försommar i västra Härjedalen, och sommarens första riktiga fjällvandring är avklarad. Målet för turen var Stor-Mittåkläppen, den perfekta utkikspunkten för att spana in Storsolaglaciären (eller isfältet, som det numera formellt klassas som sedan 1960-talet). På grund av en missuppfattning om när Mittåkläppsvägen öppnar för säsongen startade min tur hela vägen borta i Ramundberget, vilket förvandlade vandringen till en rejäl men välkommen utmaning på över 18 kilometer och 900 höjdmeter.

I det här inlägget tar jag med dig på en vandring fylld av ren glädje och efterlängtade fjällvyer. Jag berättar om hur vårens träning äntligen gav kvitto på att kroppen levererar, hur fjällsipporna färgar marken vitprickig och hur det kändes att sitta på toppen i det vackra junivädret med glaciären i blickfånget.

Hela inlägget finns på min Patreon. Som prenumerant får du exklusiv tillgång till mitt stora glaciärprojekt!

Den hjärtformade Storsolaglaciären (som ändå inte är en riktig glaciär)
En skön dag i fjällen


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *