Vanlife – bo i husbil på heltid

Jag har nu bott i husbilen på heltid i tre månader så jag tänkte att jag kan skriva lite om hur det har varit med vanlife. Jag har fått lära mig mycket, det är ett som är säkert!

Wiley

Min husbil – plåtis – heter alltså Wiley, efter Wile E. Coyote som jag har som maskot i bilen. Wiley är en Pössl Roadcar 600, bilen i grunden är en automatväxlad Fiat Ducato. Automat var ett krav, efter att ha kört med automatväxlade bilar i flera år vill jag aldrig mer ha stick shift. Årsmodellen är 2016 men den hade bara gått 4500 mil, med en nyligen bytt kamrem. Det finns en solcell på taket som matar bodelsbatteriet. Bodelsbatteriet laddas också när jag kör.

plåtis vid en krokig väg
Husbilslivet kan vara en krokig väg ibland men värt det, alla gånger!

Inredningen i bilen fungerar för mina behov, även om den inte är perfekt. I en perfekt värld skulle jag ha byggt min egen campervan, men jag har varken skills, tid eller verktyg så där kändes uppförsbacken lite för brant. Och med ”tid” menar jag att jag ville ha bilen redan för sommaren, skulle jag ha börjat bygga den själv hade det nog tagit två år i och med att jag måste lära mig allt från grunden. Livet i husbilen har dock varit precis så bra som jag hoppats på och jag har redan börjat drömma om en camper som har anpassats just för mig. Jag känner absolut inget behov av att bo i en lägenhet så vanlife är nog min framtid också. Med lite reservation att jag kan ändra mig när det blir kallt och mörkt.

Det är lite roligt hur du med husbilen behöver fundera på saker som du tidigare har tagit för givet. Enkla saker som att duscha och ha vatten överhuvudtaget blir komplicerade. Nyckelordet med allt är framförhållning. Och du ska alltid utnyttja tillfället, vad det än gäller. Fyll på även om du har gott om just den varan, töm även om det inte är fullt.

Jag fricampar nästan hela tiden och använder en app som heter park4night för att hitta platser. Ibland får jag tips om andra platser som inte finns i appen och de är egentligen att föredra, för att appen är ju tillgänglig för alla. Men i appen hittar man också platser där man kan tömma latrin och gråvatten och fylla dricksvatten, tvätt och dusch osv. Väldigt nyttig information. Om du vill undvika andra husbilar bör du bli detektiv och läsa kartor och satellitbilder för att hitta enskilda platser där du kan stå ensam. Sedan finns det en app som heter Eremit, som är avsedd för folk som vill hela platsen för sig själv. Mot betalning, naturligtvis.

Saker som kräver kreativa lösningar

  • Torka kläder
  • Trä på påslakan i det lilla utrymmet som finns där du varken kan sträcka ut armarna åt sidan eller lyfta täcket för att skaka det.
  • Allt som är blött egentligen. Jag har haft världens tur i och med att det har varit torrt i stort sett hela tiden, bortsett från några få dagar, men skulle jag komma in genomblöt efter en vandringstur, kan jag bara hänga kläderna i det lilla badrummet.
  • Dusch. Dusch skulle inte vara med på listan om jag skulle ta min dusch i bruk, men jag saknar en duschgardin (upphängningssystemet är annorlunda än med vanliga duschdraperier och jag har inte brytt mig om att söka rätt typ av draperi). Jag har en friluftsdusch, jag fyller den och låter den bli varm i solen och hänger sedan från bakdörren. Inga nakenduschar dock för jag är lite utsatt för förbigående människor…
  • Kaffe. Jag tänkte på flera olika sätt att brygga kaffe men till slut är lösningen väldigt enkel – en filterhållare. Principen är exakt som med en elektrisk kaffebryggare, enda skillnaden är att det är jag själv som häller vattnet. Det finns förstås 12 V-kaffebryggare men jag vill inte ha många prylar som drar el.
Friluftsduschen
Friluftsduschen
Fika på gång
Fika på gång
Vattenpåfyllning
Vattenpåfyllning utan slang. Hittade denna praktiska tratt på Tältet i Funäsdalen!

Olämpliga saker att ha i bilen

  • Choklad (annat än i kylskåpet), för det blir alldeles för varmt i bilen för att choklad ska klara sig.
  • Granola som innehåller choklad
  • Honung. Jag trodde inte att det kan hända men honung smälter också och blir sockrig när den svalnar.

Jag har ett skåp som håller sig lite svalare även i värmen, men det är det enda skåpet där jag kan ha sopkorgen så är det inte så idealt för att förvara mat.

Resterna av chokladmüsli
Resterna av chokladmüsli

Nya rutiner

  • Att ta fram grejer när jag parkerar och lägga tillbaka dem innan jag åker. Fast egentligen tror jag att det är bra för mig. Jag måste hela tiden hålla ordning, t.ex. diska allt. När jag bodde i ett hus hade jag tendens att stapla disken och låta saker ligga lite hur som helst (matbord är en utmärk plats att förvara saker…). Nu kan jag inte ha någonting överhuvudtaget som ligger löst. Antiglidmatta har dock räddat mycket, jag har t.ex. alkogel och pennställ framme hela tiden.
  • Ha koll på vattennivåerna: dricksvatten, gråvatten, latrin. Ha koll på var du har möjlighet att tomma/fylla och planera utefter det. Ha framförhållning!
  • Ha koll på bodelsbatteriet så den inte laddas ur, batteriet återhämtar sig inte fullt ut.
  • Använda en sak för flera ändamål och ha mindre grejer överlag. Förvaringsutrymmet är begränsat så du måste tänka noga vad du ska ha med dig. Jag har gjort mig av med mycket grejer men ändå har jag ett förråd i Östersund som är fullt. Det är mest saker som jag vill ha kvar i fall jag vill flytta tillbaka till en lägenhet. Plus vinterutrustning.

Nackdelar

  • Det är svårt att hålla naturen ute. Det är grus på mattorna och golvet hela tiden. Det är tjocka lager damm om du inte dammar av varje dag. Det är fördel om du kan acceptera att det inte är lika rent i bilen som det är i en lägenhet.
  • Tillgången till el är begränsad. Alla prylar som kräver 220 V är i stort sett uteslutna. Du kan visserligen använda en inverter men dessa prylar brukar kräva mer ström än ditt batteri klarar av, åtminstone om de används längre. Så fundera på vilka prylar du verkligen behöver, hur länge du kan använda dem och hur du klarar dig om prylen inte kan användas. Jag har löst det genom att skaffa en kraftstation med solpaneler. Men även då är jag beroende av vädret, jag kan bara ladda när det är sol. En längre period med molnigt väder tvingar mig att antingen ta mig till en camping med el eller hushålla med datoranvändningen. Vilket inte är så lätt alla gånger då jag behöver datorn för att jobba. Här har vi också förklaringen till att bloggen haltar efter nästan hela tiden.
  • Tvätt. Tvätten är egentligen den enda saken som jag måste betala för (såvida jag inte är gäst hos en kompis som lånar sin tvättmaskin!). Jag kan tvätta enstaka plagg vid behov men inte allt på en gång, och inte sängkläder.
  • Värme. Hur håller man bilen sval i solskenet och 25-gradig värme? Svalt blir det inte men genom att öppna fönster och luckor får man genomdrag och sedan har jag en USB-fläkt som jag riktar mot överkroppen för lokal svalka. Det har fungerat hjälpligt men det största problemet är när det är för varmt på natten. Jag är van att sova i ett sovrum som har 14 grader, i 24 grader svettas jag ihjäl mig och kan inte sova. I början av vanlife när det var minusgrader på natten var det inte ens 10 grader i bilen när jag vaknade. Det hade jag inget problem med. På med värmen och vänta under täcket tills det blir varmt i bilen!
  • Kyla. Min bil är inte vinterbonad så jag ska inte stanna kvar i Norrland under vintern. Jag kan klara mig en vecka typ men skönt är det inte. Om det är några minusgrader på natten är det inte ett problem, gasolvärmen i bilen är effektiv och behaglig och det tar inte mer än en kvart eller halvtimme innan bilen är varm. Skulle det vara flera minusgrader även på dagen, ja då har jag ett problem. Men som sagt, det tänker jag inte utsätta mig för heller. Portugal hägrar i november!
Ecoflow River 2 Max
Ecoflow River 2 Max, 1000 W effekt, med 160 W solcell. Räcker för ungefär fyra datorladdningar då jag råkar ha en extra krävande dator.
damm på datorn
Pollensäsong. Jag rengjorde musplattan på morgonen men likväl fanns det ett lager pollen på den på eftermiddagen (jag använder en separat mus, inte plattan, ska läggas till).

Ekonomi

Jag vet att den frågan som folk är mest nyfikna på är om det är billigare att bo i en husbil än i en lägenhet. Svaret är, hur långt är ett snöre? Svaret för min del är att det är ungefär samma, det är på grund av att jag kör så mycket land och rike runt. Jag lägger flera tusen kronor på diesel varje månad, hemskt! Den andra stora kostnadsposten är gasol, men på sommaren går det inte mycket åt. Sedan får jag betala för tvätt av kläder och dusch också, om jag inte kan bada i naturvatten eller använda friluftsduschen (vilket funkar bara på sommaren). På campingar behöver jag inte stå annat än i undantagsfall, till exempel en lång period av regn så jag inte kan ladda med hjälp av solceller utan behöver landström för att kunna jobba. I det stora hela, om jag skulle välja att stå i samma område under en längre tid skulle min månadskostnad gå ner rejält, bara för att jag slipper tanka bilen så ofta. Men eftersom jag skaffade bilen just för att kunna åka land och rike runt får jag också acceptera kostnaden.

En annan sak som påverkar månadskostnaden är avbetalning, jag tror att de flesta köper sin bil på avbetalning.

Annat som jag har lärt mig den hårda vägen är att det inte lönar sig att köpa grejer som du tror att du behöver för att du läste i någon grupp. Det är bättre att hålla huvudet kallt och köpa någonting när behovet uppstår. Jag har en gasvarnare som jag använt exakt en gång, för en halvtimme typ – den började tjuta av okänt anledning, förmodligen inte konstigare än att det blev marginellt sämre luft när jag hade isolerat bodelen när det var -25 grader ute. Jag har aldrig känt att luften skulle ha blivit så dålig att den skadar mig. Fast okej, olyckor kan hända. Gasolslangen kan spricka osv. Och jag kan bli överkörd när jag går över vägen.

Trygghet

Vanlife är en inställning. Det viktigaste är att acceptera att det mesta blir lite mer komplicerat än i en lägenhet. Men det är en kompromiss du gör för friheten och då är det inte alls jobbigt. En annan fråga som jag har hört ofta är om det känns otryggt att bo i bilen. Svaret är nej. Du kommer långt med sunt förnuft. Stanna inte på platser som inte känns bra! Sedan finns det andra frågor kring säkerheten, t.ex. vad om bilen går sönder. Det är igen en inställningsfråga. Är det värt att acceptera risken för att kunna leva det liv som du vill leva? Det är mer sannolikt att bilen inte går sönder, än att den går sönder. Och de flesta felen går att fixa.

Det var just tryggheten som var det stora hindret för mig i början. Jag är alldeles för bra för att se alla problem som kan uppstå och räknar med att det finns ytterligare problem som jag inte kan föreställa mig just nu. Det är nog detta som gjorde att det tog mig tre år att ta steget men till slut hamnade jag i det som jag skrev ovan, jag accepterade risken för det är det värt. Och några större problem än en vattenläcka har jag inte haft och även där hade jag perfekt tajming i och med att jag stod intill en husbilsverkstad som bytte vattenblandaren nästa dag.

plåtis under regnbågen
Wiley – mitt hem och mitt liv

Nyfiken?

Om du är nyfiken och vill veta mer om vanlife, är det bara att ställa en fråga i kommentarerna! Jag svarar så gott jag kan. Jag är inte bra på allt det tekniska dock, det kan säga rakt ut!

Jag har för övrigt skapat en karta över platser som jag har besökt. Jag uppdaterar kartan varje gång jag minns men ibland visar den exakt var jag är just nu. I vissa fall sitter kartnålarna lite på fel ställe när jag inte vill avslöja exakt plats. Ibland väljer jag att inte pricka platsen alls. Några hemligheter får man ha. 😉

5 kommentarer

  1. Lennart Johansson

    Tack för givande information. Jag är nyfiken på husbil, fast även jag är oteknisk . Hoppas vi ses i sommar/höst.
    Ta väl hand om Dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen