Lite märkliga saker som hände i början av sommaren. Jag skrev en artikelserie på Utsidan om 60 toppar, just då för tillfället hade jag bara 50 av dem. Så plötsligt kontaktar en journalist från Utemagasinet mig och frågar om jag skulle vara intresserad i att bli intervjuad för en artikel. För Utemagasinet!! Helt galet, trodde att bara riktiga äventyrare passar där! Jag känner mig inte riktigt som en äventyrare som kan jämföra sig med alla andra i tidningen… Visst att hela begreppet ”äventyrare” beror mycket på dina egna förutsättningar, men någon som läser tidningen kan omöjligen veta vad jag har för förutsättningar. Så även om det subjektivt känns som äventyr ibland, så rent objektivt är väl 60 toppar inte det. Eller?
För bara några dagar senare fick jag ett samtal från en journalist på Turist (Svenska Turistföreningens medlemstidning). De skulle också gärna göra en liten intervju!
Fast forward till augusti då, efter jag gjort alla 60. Både Utemagasinet och Turist vill fortfarande intervjua mig. Väldigt smickrande måste jag säga, och superkul! Och lite overkligt att se mina ord och bilder i dessa fina tidningar.
Men här kommer det märkliga. När jag hade alla 60, gick jag till turistinformationen i Funäsdalen för att köpa märket som minne (japp, det finns märken för det, du ser det i min profilbild). Stackars tjejen som stod vid kassan hade ingen aning om något märke, hon behövde fråga en kollega. Hon kollade heller inte min logg för att bekräfta att jag verkligen gjort alla 60, och jag fick inte ens ett litet grattis för bedriften. Det finns faktiskt inte en enda själ i Funäsfjällen som på något sätt noterat att jag har gjort 60 toppar, förutom mina bekanta. I stället blir jag intervjuad av två av landets största friluftstidningar!
Jag trodde liksom att det skulle vara tvärtom… att jag skulle ha fått ett grattis på turistinfo och sedan skulle alla ha glömt hela grejen!
Och nu ska jag säga att jag menar inte att jag är sur att jag inte fick någon uppmärksamhet lokalt, så är det inte alls. Jag bara skrattar åt grejen med märket, och känner mig otroligt hedrad att två stora tidningar tyckte att mitt bedrift var värt en intervju! Men samtidigt kan jag inte låta bli att förvånas över att Destination Funäsfjällen inte reagerade på gratisreklam de fick.
Nåväl. Dagens nyheter är morgondagens fish & chips papper, så det är bäst att jag njuter av mina 15 minuter nu. 😉