Ljungris

Ett ställe som jag hört är väldigt fint men som jag aldrig besökt är Ljungris i Ljungdalen. Jag gjorde ett försök i fjol, men vägen dit var bommad och jag vet heller inte hur jag ska ta reda på om/när vägen nånsin är öppen. Men cykel funkar alla gånger!

Vägen till Ljungris

Visst var vägen bommad igen, men jag tog cykeln runt bommen och fortsatte trampa. Vägen var ganska fin, men inga tecken på trafik nu i år. Jag såg mer spår efter snöskoter än bilar eller andra fordon. Annars är vägen i sig inte så intressant, den går genom skogen i dalen mellan Vargtjärnstöten och Dunsjöfjället och som bäst får man små glimtar av fjäll. Men framme i Ljungris är man på 850 m höjd i trevlig fjällbjörkskog, och då börjar det se mer intressant ut på en gång.

Det första jag gjorde var att leta mig ner till Ljungan. Jag hade sett på satellitbilden att det finns ett vattenfall där (som jag också hörde), men det viktigaste var att kolla om det finns en bro över Ljungan. På kartan finns det en markering för bron, men i satellitbilden kunde jag inte se ett spår av den. Så jag ville se med mina egna ögon, det var viktigt för mina framtida planer att vandra i Härjångsfjällen. Och från Ljungris är man bara en dagstur borta från Gåsens fjällstuga.

Det behövdes ett par försök innan jag kom rätt. Det hade funkat på det första försöket om jag hade gått till fots, men nu hade jag en cykel och ville använda den så långt det gick, och det var faktiskt cykelbart ända till – just det, bron! Hemligheten till att cykla dit är att strunta i ledmarkeringen och följa fyrhjulingsspåret i stället, de skiljer sig vid vissa ställen. Stigen var på tok för blöt att cykla, fyrhjulingsspåret däremot var fin, förutom några ställen där jag valde att gå av säkerhetsskäl. Och för snö som låg kvar.

Bro över Ljungan i Ljungris
Fin bro över Ljungan i Ljungris. Stigen dit däremot, den har lidit hårt av erosion!

Efter bron tog jag en avstickare för att kolla vattenfallet, det var ganska stort och nu är det mycket vatten i det. Tyvärr inte ett sånt fall som får det att klia i utlösarfingret, men det var ett fint ställe för fika i varje fall!

Vattenfall i Ljungris
Vattenfallet med Härjångsfjällen i bakgrunden

Samevistet

Efter fikat tog jag mig tillbaka till vägen och trampade genom samevistet. Det var små men fina hus, några såg ut att vara ganska nya dessutom. Ett fantastiskt ställe, men hit kommer man bara för att jobba antar jag – det finns enorma rengärden som fick mig att tänka på att det skulle vara häftigt att se renskiljning nån gång.

Preannehke

Vägen smalnar av och blir mycket sämre när man åkt förbi den sista kojan, och då är man redan på kalfjället. Jag hade siktet ställt på den närmaste toppen, Preannehke, jag skulle naturligtvis inte cykla dit, men jag tar gärna all hjälp jag får. Jag kom inte särskilt långt, men då var det bara en dryg 2 km att gå till toppen, ganska snällt uppför. Den största utmaningen blev dvärgbjörken, som kändes väldigt oskönt mot mina ben. Den var precis så pass varmt att det funkade i shorts och t-shirt, även om vinden var kännbar häruppe.

Utsikten från Preannehke
Utsikten från Preannehke, klicka gärna för en större version!

Efter jag kommit förbi det blöta området med dvärgbjörk, blev det lätt och jag kunde koncentrera mig på att beundra det fantastiska landskapet som spred ut i väst. Det var makalöst fint, med Helags, Sylarna och Härjångsfjällen som tornar i horisonten. Det är bara 12 km fågelvägen till S:a Härjångstöten, 16 till Helags och 30 till Sylarna. Nu var ju ljuset inte bra för foto och det låg lite dis i luften, men det tog ingenting ifrån att stå där och bara njuta. Tänk att stå här någon morgon och se topparna i det varma ljuset… det är bara att börja planera!

Fjällbjörk vid vattenfallet
Nära till Härjångsfjällen
En för mig ovanlig vinkel mot Helags
En för mig ovanlig vinkel mot Helags. V:a Helags ser ut som en vägg, men någon väg måste jag hitta upp dit!
Dunsjön har is kvar
Dalen mellan Vålåsjöfjället och Dunsjöfjället
Vålåsjön
Också Vålåsjön har lite is kvar